THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


July 02, 2008

+*+*~The Makan-Makan Story~*+*+

Kan aku dah janji nak update tentang +*+*~Fig & Olive~*+*+ restaurant kan? Kira aku bagi combo la ni. Bila aku belek-belek balik dalam memory card tu, rupa-rupanya ada banyak gambar makanan yang aku dah ambik, tapi satu pun aku tak pernah blog kan.

William



Yang ni aku banyak terbaca kat blog +*+*~lily.lulu~*+*+. Selalu sangat dia citer pasal William ni. So, aku pun pujuklah sang husband supaya bawak aku gi makan kat sana. So, satu hari tu, kebetulan sang husband takde apa-apa hal malam tu, kami pun bergegas la ke sana.


Sampai je kat William, sungguhla kitorang tak sangka! Kedai dia cuma gerai-gerai tepi jalan je, mcm gerai2 nasi lemak Kg.Baru. Tapi, customer dia punyalah ramai! Sampai je Uncle William pun datang nak amik order and we have no idea what to eat. My husband pun tanyalah +*+*~Ada apa special hari ni?~*+*+ Uncle William pun suggestla menu2 special dia +*+*~Roasted Lamb,bla,bla,bla,Rattatouille~*+*+

What?? Rattatouille? Adakah kami bermimpi??

Tapi, tak berani la pulak nak eksperimen menu tu. So, kitorang pun orderlah +*+*~Mushroom Soup with Garlic Bread~*+*+ as starter, main course +*+*~roasted lamb~*+*+ & +*+*~fettuccini carbonara~*+*+ dan +*+*~sparkling peach~*+*+ & +*+*~asam boi blended~*+*+ sebagai penghilang dahaga. Foods dia memang sedap, tapi portion dia memang besar-besar. Terkial-kial jugaklah kitorang nak habiskan menu yg kitorang order tu. Tapi, +*+*~sparkling peach~*+*+ dia memang SUPERB!! Nak try buat sendiri la kat rumah nanti.

Fig & Olive

Macam yg aku cerita hari tu, restoran ni letaknya kat Sunway Pyramid. Konsep restoran ni is Mediterranean & Middle East. Saje je la aku nak try foods kat sini sebab memang 1st time jumpa restoran ni.



Kali ni kitorg tak order starter sebab takut tak larat nak habiskan macam masa makan kat William hari tu. Kitorang straightly order main course sahaja +*+*~carbonara chicken~*+*+ & +*+*~grilled dowry with mushroom sauce~*+*+. Penghilang dahaga kami pilih +*+*~mango & banana smoothies~*+*+ & +*+*~lime juice~*+*+.

+*+*~carbonara chicken~*+*+ tu dihidangkan bersama pasta & potato salad. Ayam dia pulak dia letak mince tomato sauce. Sedap!! Perfecto!! Memang tak menyesal amik menu tu. +*+*~grilled dowry~*+*+ dia pulak, dia letak mushroom sauce, garden salad & boleh pilih sama ada nak pasta or olive rice. Aku pilih nak olive rice sebab tak pernah rasa. Sedap jugak!! Olive rice dia ada rasa macam nasi briyani skit, dia masak dgn rempah (bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih) and of course minyak zaitun. And semua hidangan dia disertai dengan a lot of olives which is SO SEDAP!! And +*+*~olive~*+*+ ni baik untuk kesihatan yg tak salah aku boleh mengurangkan kolestrol dalam darah. +*+*~fig~*+*+ pulak dikenali jugak sebagai buah tiin. Dua-dua makanan ni disebut dalam Al-Quran, surah At-Tiin (95), so, mestilah makanan yag baik kan...

Smoothies dia pun sedap, tapi aku tak berapa suka. Lime juice dia biasala...pure & MASAM!

Hailam Kopitiam

Yang ni mesti semua org tak pernah dgr. Kopitiam ni letaknya dekat je dgn opis aku. Dah alang-alang aku review pasal makanan ni, mcm tak patut la pulak tinggalkan kopitiam ni sebab kat sinilah aku selalu menghilangkan kelaparan perut aku. Yang nie aku n husband gi makan petang tadi.

Kat sini pun kitorang tak order starter. Sebab dah biasa makan kat sini, so, menu dia kebanyakan kitorang dah familiar. Aku paling suka +*+*~mee hailam~*+*+ kat sini. Memang terangkat! Tapi tadi aku order +*+*~Nasi ayam hainan~*+*+ (kes teringin nak mkn nasi ayam kay AYAMAS) n husband aku order +*+*~chicken hor fun soup~*+*+. Also kitorang order +*+*~hot coffee~*+*+ & +*+*~jasmine honey tea~*+*+ sebagai penghilang dahaga.

Rasanya taste dia aku tak payah review kot sebab rasa dia so-so je. Kalu dah lapar tu kira sedap je lah kan.

+*+*~sori ye. kualiti gambar kurang memuaskan. aku amik gambar ni pakai kamera henpon saja, harap maklum~*+*+. Nantikan, lebih banyak review makanan aku akan buat lepas ni.

Susunan gambar tu lawa kan? Thanks to +*+*~PHOTOSCAPE~*+*+.



2 komen:

HaZe said...

Laaa... pegi William tak ajak siott.. dekat dah ngn umah aku tu... apelaa.. :P Nway, aku n Rafiq mmg dh lama jadik fan of Williams.. aku dok pi sana since aku kije kat HSBC in 2003 dluk, lepak @ 2am ngn org2 kije shift mlm utk unwind after work. Kitorg rekemen these dishes and drinks:

Antipesto (beef)
Pasta seafood in olive oil
Naan Mozarella with turkey ham
Ribena lychee
Milo Ais (kaww giler!)

Bear in mind that these dishes need to be SHARED. Portion dia sgt besar and sgt mengenyangkan. Also, kalo nk order the dishes aku rekemen td, prepare at least RM50 la yer... tau la seafood tu kan mahal, and Williams only use fresh produce yg dihantar ke kedai dia fresh everyDAY. Enjoy!

Oh and btw, kitorg pon suke mkn kat Fig & Olive... tp skali skala jela :)

Rozelia Shariff said...

Madame Haze,

Tenkiu,tenkiu for the recommendation...
Nantila, kalu aku nk g lagi aku text nko..
Tapi series tak larat siot nak abeskan makanan berdua je...

Laterla, we'll try the recommended menus