THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


July 22, 2008

+*+*~Boleh tak kalau....~*+*+

Aku rasa aku nak ubah style menulis kat blog ni. Kalau selama ni aku asyik cerita aktiviti seharian yang sama je hari-hari, aku nak tukar.

After this no more same lame daily activities.

Tadi aku keluar pagi-pagi buta dari rumah, singgah rumah mak aku jap, angkut barang-barang and harta pusaka yang penting2 pas tu lepak sembang2 dgn my mother. See...boring kan aktiviti aku. But after that aku telah membuat aktiviti lawatan ke serata Kajang dengan tujuan nak survey harga barang kat hypermarkets yang ada kat Kajang tu.

Tujuan utama - nak cari Chedar Cheese yang paling murah.

Outcome dia:-

Kat GIANT
1. Beqa - RM 17.49
2. Cowhead - RM 15.99
3. Kraft - RM 18.99
4. Chesdale - RM 17.49

Kat TESCO
1. Kraft - RM 18.99
2. Chesdale - RM 15.75

Kat ECONSAVE
1. Chesdale - RM 16.80

** semua price ni untuk 24 pcs in pack **

Kenapa aku buat macam ni?

1. Sebab aku nak cari cheese yang paling murah.
2. Sebab aku nak belajar macam mana nak letak harga kat customer. Adakah harga ni bergantung kepada order quantity or what?

Seems like panjang lagi route yang aku nak lalu ni also banyak lagi benda yang aku nak kena belajar. Previously, aku tak alert sangat pasal harga barang2 ni sebab parents aku tak pernah ajar aku pasal price comparison ni. Kalau ada pun aku main agak-agak je kat mana price yang murah. So, I need to change and start with such activities. Ye, my background is engineering, so theoretically pasal engineering senang la aku nak faham. Kalau cerita pasal ekonomi ke, accountancy ke memang la aku fail sangat. Kalau setakat nak cerita pasal costing..mungkin takde masalah besarlah sebab masa kat company lama aku pernah handle cerita2 costing ni. Tapi, tang financial management ni yang aku fail sikit. So, nak tak nak, sebab dah terjun dalam bisnes ni, semua benda ni nak kena dipersiapkan lah. Takkan aku nak terima financial report macam tu je daripada my accountant tanpa aku tau apa benda isi kat dalamnya. Kalau dia tipu, cam ne?

Hmmm...memang susah nak berjaya ni kan... Tapi aku takleh fed-up. Aku kena kuat harungi semua cabaran ni.

Chaiyok!!


3 komen:

Mimi said...

chyaiyoK!!! oi tapi kalau xwat bisness cm ko kan, setakat nak compare harga duit minyak dah kaver (maybe lebih) keskes.. ko xpela berbaloi gaks

MOLY said...

dari engineering ke bidang skang nih kak ?? aiyoo ..

x pe .. janji berusaha kan kak !!
go go go !!
:D

Rozelia Shariff said...

Mimi

Hehe...ye..harga minyak..
sigh...

lily.lulu

Haha...lari jauh kan?
Tapi bak kata Ning Baizura "Kita kena buat sesuatu di luar kemampuan kita, baru dikatakan cabaran"

:)