THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


December 03, 2008

+*+*~Pedih~*+*+

Apa yang saya nak ceritakan hari ini bukanlah satu rekaan, atau cerita emosi yang diada-adakan. Tapi saya menceritakan kisah sebenar, yang merupakan pengalaman hidup saya dan duri yang terpaksa saya lalui untuk menempuh kejayaan.

Baru sekejap tadi saya menelefon customer saya di Taiping. Buat pengetahuan, customer ini sangatlah bermasalah dan yang lebih menyedihkan customer ini adalah Melayu! Bayangkan, betapa mereka meperkotak-katikkan kami mungkin sebab pada mata mereka kami ini hanyalah budak2 mentah yang boleh ditipu, tapi adakah mereka lupa bahawa Allah itu ada? Pada awalnya saya telah menerima order daripada mereka dan mereka bersetuju untuk membuat pembayaran selepas 1 minggu barang2 diterima. Tetapi, sampai ke hari ini dah masuk 2 bulan lebih kami hanya menerima 1 pembayaran saja dan itu pun tak sampai 50% daripada harga barang yang sebenar.

Saya tak suka nak berkata buruk tentang orang, dan tujuan utama saya menjalankan perniagaan ini adalah untuk menaikkan taraf orang Melayu dan menggalakkan lebih ramai Melayu berkecimpung dalam perniagaan. Tetapi dengan wujudnya bangsa Melayu yang bangsat seperti ini memanglah saya yakin yang bangsa Melayu takkan ke mana. Kalau bangsa Melayu sendiri berusaha untuk menjahanamkan bangsanya, apatah lagi bangsa lain.

Tempoh hari salah seorang daripada teman saya telah menghantar SMS yang agak keras bunyinya antaranya "Puan tolonglah jangan tindas kami, kita sama2 mencari rezeki di bumi Allah ini". Saya rasa dah cukup baik bahasa yang kami gunakan, tapi sebab dia ego dan sangka dia adalah manusia yang paling kaya dalam dunia, dia telah menelefon saya dan memberi amaran pada saya "U tak payahlah cakap2 macam tu kat I. Kami tak pernah lagi makan duit haram. Tanyalah kat orang kat Taiping ni, ada kami makan duit haram?" Dan sebentar tadi sewaktu saya membuat panggilan untuk bertanya tentang bayaran, sekali lagi saya mendapat "I sangat terkilan sebab hari tu, sebab cakap2 I yang bukan2. I sangat2 terkilan". L****U lah! Kau nak pikir kau punya terkilan je? Kami punya terkilan sebab kau tak tunaikan janji ni macam mana? Kau ni memang P*****K lah!

Nama company ni (berdasarkan P.O yang mereka hantar kepada pihak kami) Al Nur Wholeseller Sdn Bhd. Tapi mereka tak bagi nombor registration company pada kami. Dah lah tu, baru2 ni saya cek semula pendaftaran syarikat ni dan saya dapati nama syarikat ini tidak wujud! Jadi, apakah itu? Nampak sangat mereka ni cuba menipu kan? Memang haramlah kalau mereka tak bayar duit kami. Hutang mereka pada kami bukan sedikit tau, RM16,000++! Saya rasa nak saman je syarikat ni, saya dah tak boleh bersabar lagi!

Kenapalah wujud Melayu bangsat macam ni? Kalau nak menipu pun biarlah professional sikit, janganlah nampak sangat nak menipu!

Nota: Lagi satu nama perempuan yang deal dengan kami tu ialah Rosmah Tua Bangka Tak Sedar Diri, bawak kereta Mercedes C-Class yang dah eksiden dan takde duit RM78,000 nak repair kereta tu, dah lah loklak, eksiden sebab diri sendiri langgar tembok, nasib baik tak mampus, kalau kau mampus kan lagi bagus, taklah menyusahkan orang!

0 komen: