THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


October 15, 2008

+*+*~Susah Sangat ke?~*+*+

Lately, aku memang suka sangat membebel pasal ORANG MELAYU. Bukan sebab aku anti atau tak suka, tapi sebab aku amik berat. Dah kata aku terlahir sebagai ORANG MELAYU, so daripada aku dok sibuk amik tau pasal bangsa lain, lagi baik aku sibuk pasal bangsa aku sendiri. Its not ada intention pasal racist or what so ever, tapi kalau aku sebagai MELAYU tak amik berat pasal BANGSA MELAYU, sape lagi yang nak amik berat?

Apa masalah dengan ORANG MELAYU? Banyak sangat kah masalah dengan ORANG MELAYU? ORANG MELAYU suka timbulkan masalah?

Ya benar...sebagai seorang MELAYU aku akui, memang ORANG MELAYU banyak masalah dan banyak timbulkan masalah.

Masalahnya, orang Melayu tak pernah kenal akar umbi Melayu. Tak kenal siapa ORANG MELAYU. Cuba tanya dengan budak2 kecik zaman sekarang, siapa orang MELAYU? Jawapan dia MESTI "orang yang tinggal kat MALAYSIA lah". Kesian diorang. Diorang tak tau ke yang Orang Filipina itu juga orang MELAYU, orang THAILAND itu juga orang MELAYU, orang Singapura itu juga orang MELAYU, orang Brunei juga orang MELAYU, orang Indonesia juga orang MELAYU, orang TIMOR-LASTE juga orang MELAYU, orang MADAGASCAR juga orang MELAYU?

See, orang MELAYU, jajahan MELAYU terlalu luas, tapi kenapa MELAYU makin LAYU? Pernah sorang kawan aku berkata "Kau jangan senyum dengan Indon, jatuh maruah". Aku tanya dia balik, "abis tu kalau Indon tu ialah Dian Sostrowojoyo, jatuh jugak ke maruah". Dia jawab, "yang tu tak lahhhh". Bagi aku apehal pulak? Indon pun MELAYU jugak apa? Cuma bahasa dan negaranya saja yang berbeza.

Dulu, aku cuba mengkaji adakah MELAYU ini tidak bertamadun. Kalau ikutkan, definisi TAMADUN adalah satu kelompok masyarakat yang mempunyai:-
1. Bentuk agama yang tinggi.
2. Negara yang tersusun rapi.
3. Sistem undang-undang
4. Kehidupan bandar.
5. Sistem tulisan yang maju.
6. Bentuk-bentuk kesenian dan senibina yang istimewa.


Kalau ikutkan definisi aku boleh buat kesimpulan yang MELAYU memang bertamadun. TETAPI, kenapa bangsa MELAYU hidup seolah-olah manusia yang tak bertamadun. Semakin hari semakin mundur bukan semakin maju.

Kalau menurut apa yang aku baca dalam buku tulisan Stephen Covey:The 8th Habit- From Effectiveness to Greatness, beliau ada menulis tentang tahap2 civilization manusia. Dimulai dengan Hunting Age, meningkat kepada Agricultural Age, kemudian meningkat kepada Industrial Age, meningkat lagi kepada Information Age seterusnya hirarki paling tinggi ialah Wisdom Age. Barat memang dah buktikan semua ni (and I believe that Mr.Covey did this research base on his surrounding, sebab dia orang BARAT). Tapi, cuba perhatikan orang Melayu...kat mana agaknya tahap civilization dia?

Kalau daripada pemerhatian aku, MELAYU tetap di takuk Hunting Age. Sebabnya, walaupun keje kat dalam bangunan batu, tetap kais pagi makan pagi, kais petang makan petang (itulah situasi dalam hunting age). That's why tahap MORAL orang Melayu juga tak berkembang. Dapat pendidikan tinggi pun masih rendah MORAL dan AKHLAKNYA. Adakah itu yang layak kita gelar TAMADUN MELAYU?

Aku menulis ni atas dasar kesedaran. Kalau aku tak mengambil langkah untuk berubah sekarang, PASTI anak-cucu-cicit-piut aku esok pun dok comfort dalam hunting age. "Orang dah sampai bulan, kau kat mana?". Dan bagaimana untuk mengubah semua ni, sebagai orang MELAYU aku perlu faham dan berbalik semula kepada Prinsip, prinsip asal kejadian manusia dan prinsip asal alam semesta. Insya Allah, kalau berkesempatan, aku akan terus menulis di sini hasil2 kajian aku. Tapi buat masa ni memang aku suggest sangat bacalah buku by Stephen Covey: The 8th Habit - From Effectiveness to Greatness. Memang banyak cerita tentang prinsip dan baca dengan otak, bukan baca dengan mata saja.

So, bersambung di keluaran akan datang, renung2kan dan selamat beramal.

0 komen: