THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


January 16, 2009

+*+*~Northern Visit & Tanita Scale~*+*+

Sepatutnya saya memblogkan 2 perkara yang berbeza ini dalam 2 entry yang berbeza, tapi seperti yang saya bertahu dalam entry sebelum ini, saya sangat kekurangan masa untuk mengupdate blog dengan jayanya. Sekiranya saya tidak menggabungkan peristiwa2 yang sepatutnya saya catitkan dalam satu entry yang sama alamatnya berhabuklah blog ini.

Ok, first of all journey saya ke utara tanah air. Sepatutnya saya telah membuat satu janji temu dengan ibu saudara saya yang kini berada di Kuala Kedah. Malangnya, pada hari itu beliau terpaksa menghadiri kursus luar daerah dan beliau terpaksa menginap di hotel berdekatan (last minute confirmation). Jadi kami terpaksa membatalkan niat kami ke Kedah. Walau bagaimanapun kami tetap ke Bukit Mertajam Pulau Pinang untuk bertemu dengan sepupu saya dan seorang lagi bapa saudara saya. Sekali lagi malang tak berbau, rumah sepupu saya telah dimasuki pencuri pada petang itu dan sesampainya kami di rumah beliau, polis baru sahaja selesai melakukan siasatan.

Jadi malam itu kami tumpang bermalam di rumah beliau, tanpa sempat bercerita tentang produk Herbalife. Tetapi esok pagi sewaktu sarapan kami menunjukkan kepada beliau cara membancuh sarapan pagi F1 Herbalife, tetapi kami terlupa memberi beliau merasa keenakkan sarapan pagi tersebut!


Pak Long Mahmud & Mak Ngah Yam

Selepas sarapan kami terus bersiap dan berangkat ke rumah bapa saudara saya di Kepala Batas, Pulau Pinang. Bapa saudara saya ini menghidapi kencing manis (diabetes) yang sangat kronik. Menurut beliau, kali terakhir beliau berjumpa doktor, doktor telah menasihati beliau untuk bermalam di hospital kerana meter yang digunakan untuk memberi bacaan diabetes beliau tidak dapat memberi bacaan terhadap kekronikan diabetes beliau. Ibu saudara saya pula memberitahu beliau sedang menghidapi penyakit hati yang agak serius. Tetapi buat masa ini hati beliau masih boleh berfungsi lagi tetapi agak lemah. Saya telah memberikan produk Herbalife ini kepada mereka dan berharap agar produk ini dapat membantu mereka mengecapi kesihatan yang sempurna semula, Insya Allah.

Semasa kunjungan kami ke sana, kami telah membawa bersam
a satu alat penimbang yang dapat memberi bacaan tentang struktur badan pelanggan jadi dengan cara ini lebih mudah untuk wellness coach seperti saya mendiagnosis keadaan pesakit berdasarkan keadaan fizikal mereka.


Tanita Scale dengan permukaan kaca


Antara elemen yang boleh diukur oleh Tanita Scale

Alat penimbang ini boleh menimbang sehingga berat maksimum 180kg. Alat ini juga membantu memberi bacaan terhadap beberapa perkara yang melibatkan keadaan fizikal seseorang seperti berat, peratusan lemak badan, peratusan air dalam badan, muscle mass, physique rating, BMR, Basal Metabolic Age dan visceral fats. Saya akan membuat tutorial tentang penggunaan Tanita scale dan elemen2 yang boleh diukur dalam entry akan datang (ingatkan saya kalau saya terlupa).

Secara keseluruhan, apa yang boleh saya perhatikan daripada kunjungan saya di utara tanah air ini ialah:-

1. Kesedaran masyarakat terhadap tahap kesihatan adalah sangat rendah.
2. Masyarakat masih alpa bahawa masalah kesihatan berpunca daripada amalan pemakanan yang tidak baik.
3. Tahap tenaga saya dan suami saya sepanjang perjalanan adalah sangat memberansangkan. Pada hari kami bertolak ke utara suami saya berupaya untuk memandu selama 6 jam tanpa henti dan tidak berasa penat. Pada hari kami pulang ke KL, beliau memandu selama lebih kurang 5 jam tanpa henti dan tanpa berasa letih dan selepas itu masih mampu berjaga hingga lewat malam untuk menghadiri business meeting beliau. Bagi saya pula, saya merasakan sangat bertenaga sepanjang perjalanan seperti orang yang tidak membawa berat lebihan (maksud saya tidak mengandung). Sekali lagi terima kasih kepada produk Herbalife!

Saya rasa setakat ini dahulu update saya untuk kali ini. Ada beberapa perkara yang perlu saya selesaikan dan malam makin larut, oleh itu saya perlu mengejar masa untuk tidur kerana esok saya perlu bangun awal pagi memandangkan saya perlu menghadiri satu sesi pemeriksaan kesihatan di Klinik Kesihatan Semenyih.

0 komen: