THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


September 13, 2008

+*+*~Melayu Oh Melayu~*+*+

Pernah tak kita terfikir..."Banggakah aku menjadi MELAYU?"

Aku rasa mulai sekarang aku akan mula mengkaji apa itu Melayu, siapakah Melayu, asal-usul Melayu dan sebagainya yang berkaitan dengan Melayu. Bukanlah aku berniat nak jadi racist atau yang sewaktu dengannya, tapi sejak lahir lagi aku dikenali sebagai Melayu, tapi aku pelik kenapa sampai ke hari ini aku belum berbangga memegang title Melayu. Aku rasa takde point yang aku nak banggakan sebagai bangsa Melayu.

Paling sedih, kenapa sampai ke hari ini, bangsa inilah bangsa yang dikategorikan sebagai antara bangsa yang haprak dan paling mundur di dunia? Salahkah aku dilahirkan sebagai Melayu?

Dan paling geram sekali, orang Melayu tetap dengan typical mindednya. Kalau buat sesuatu cukuplah ala kadar saja, asal siap jadilah. Tak pernah nak buat sesuatu tu dengan kesungguhan dan keikhlasan yang mana hasilnya pasti hampeh. Lepas tu dahla buat keje macam melepaskan batuk di tangga, dengki khianat lagi. Kalau ikutkan hati, memang aku benci jadi orang Melayu, tapi boleh ke aku tukar status bangsa aku? Dan adakah dengan cara menukar status bangsa tu segala masalah ni dapat diselesaikan? TIDAK! Aku kena bertindak, kalau aku sendiri tak mampu berubah PASTI bangsa Melayu takkan berubah.

+*+*~Sebenarnya aku dah cukup bosan dengan perangai TYPICAL MALAY, tak nak berubah, tapi kalu orang kata Melayu Mundur tau lak dia nak marah!~*+*+

2 komen:

MOLY said...

tu la kak ..
kadang2 kita nih melayu nak menolong sesama melayu ..
tp bila ditolong berlagak pulak
aduhhh ..
mcm mana tuh
bangsa lain lagi appreciate pertolongan kita nih

Rozelia Shariff said...

Lily.lulu,

Betul2..tapi tu Melayu lapuklah,
Skang ni banyak anak Melayu yang dah intelek, so should be typical minded ni berubah lah

Jadilah Melayu yang civilized

Kalu anak Melayu kini pun still dengan typical minded dia, confirm Melayu akan jatuh lebih jauh ke dalam gaung nanti