THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


September 10, 2008

+*+*~Back To Basic~*+*+

Tadi malam my husband balik di saat aku baru je nak lelapkan mata. Kepenatan, seharian mengadap order2 yang tak siap2 tu. Barulah aku benar2 kenal erti kepuasan...just imagine, RM16k++ menanti bila order2 tu dah disiapkan.

Dia balik je terus dia buka cerita tentang supplier baja yang buat hal dengan dia. Yes...we're running our own company now. Aku dengan f&b aku, my husband dengan plantation dia, tapi kadang2 aku pun take over jugak handle company dia. Macam nilah company kecik, semua kena jadi multi-tasking.

Daripada cerita dia tu buat aku berfikir, apa kesudahan masa depan peniaga2 Melayu ni. Macam tulah, banyak sangat politik, terlalu berkira dan takde tolak ansur. Bila tengok rakan seperjuangan maju mulalah cari jalan macam mana nak jatuhkan kawan sendiri, kalau boleh sepanjang masa dia je yang nak berada kat atas, takde siapa boleh menyaingi dia, perangai macam FIRAUN! Bagi aku kalau peniaga2 Melayu terus dengan paradigma sebegini PASTI orang Melayu takkan maju, sepanjang masa terkebelakang. Cuba tengok bangsa yang mendominasi bidang perniagaan & ekonomi, tak payah tengok jauh, kat Malaysia pun cukup. Aku rasa diorang tak takut dengan persaingan, sebaliknya mereka mengamalkan paradigma SYNERGIZE. Tak kesahla kalau perniagaan kau maju as long kau nak buat bisnes dengan aku and aku akan pastikan kita sama2 maju.

Yes, back to basic. Dalam bisnes macam tulah, ada yang "membunuh" dan ada yang "terbunuh". Business is like gambling, full of risk. Kalau tersilap percaturan alamatnya memang terlungkup jawapannya. But there are A LOTS of things to be learnt. Dan yang paling aku suka aku berpeluang mencabar diri sendiri dan tidak berhenti berfikir.

Macam sebelum ni, aku pun hampir tersilap percaturan. Tapi bila orang yang "mengaku" business partner tu mula tunjuk belang, tak treat aku as business partner sebaliknya buat kami macam hamba, alamatnya dia memang silap besar. Memang betul sekarang ni dia nampak kami ni anak2 ikan saja, tapi dia kena pastikan dia tengah deal dengan anak ikan spesies apa. Kalau anak ikan gapi senang2la dia tenyeh, tapi kalu anak ikan JAWS...haaa..kau tunggu jelah padahnya.

Takpe, buat masa ni aku masih bersabar lagi. Maklumla, kami ni masih muda, masih setahun jagung. TAPI, bila kami dah mula mengorak langkah nanti kami pastikan MELAYU akan ada perubahan. MELAYU yang tanak berubah, boleh pegi mampus! Silalah siapkan tajak dan cangkul untuk gali lubang kubur kau sendiri.

Cukuplah membebel. Aku kepenatan ni. Seharian aku keluar settlekan hal2 admin. Macam mana pun trademark issue memang dah nampak progressnya, insya Allah after 5 weeks nanti dah boleh letak TM kat seasoning label tu. Pastu nak call Diana kat Karangkraf pulak nak tanya arrangement tentang advertising dalam RASA. Maybe kita go for 1 keluaran dulu, saje nak tengok macam mana impact dia.

Hopefully semuanya akan berjalan lancar as plan. Kalau semuanya berjalan lancar tahun ke-3 bolehla kita synergize...insya Allah.

0 komen: