THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


February 01, 2010

+*+*~Pareto Principle - Specially for Yer~*+*+

I visited my friend's blog somewhere in last week and found out she's seeking for some advice about "prioritizing". Dalam usia 20-an, saya pun tak berapa ambil berat tentang priority ni, mana taknya, hidup masih enjoy-menjoy. Maklumlah, early 20ies masih single, almost late 20ies baru nak berdua, dah late 20ies baru jadi bertiga. So, I started my early 30ies to learn about priority. Huh, jangan tak percaya, punyalah saya bermasalah dengan hal priority ni sampai 1 masa beria-ia saya nak beli buku stephen covey - first thing first. But, bila saya baca buku John Maxwell - developing the leader within you, memang terang2 Mr.Maxwell explain tentang priority principle - he called as Pareto Principle.

Pareto Principle means - 80% of the effects come from 20% causes. (source:wikipedia).

According to me - 20% of our efforts will produce 80% of the results.

Accroding to John Maxwell - 20% of the people will eat 80% of the foods (part yang ni paling saya suka...hehe :P)

So, how I apply this into my life?

Contohnya, dalam kehidupan seharian saya, I will make sure what is my main purpose dan learn to spend my 20% of quality time to those activities yang akan hasilkan 80% result.

Contohnya, 20% of my time to plan out apa house chores yang nak kena settelkan on the other day (masak, pegi beli lauk, basuh baju, gosok baju, etc) dan put in on priority list. In my case saya amik 20% daripada 1 jam, around 12 minutes untuk plan outkan this chores. Pastu, esok dah boleh execute and make sure 80% of the plan out chores tu dapat disettelkan.

Same goes to my Herbalife business (see, saya gunakan Herbalife ni as platform utk saya belajar, that's it). I will spend 20% of my working time on advertising, recruiting people, consulting people and make sure that 20% of my effort ni akan menghasilkan 80% of my income results. In my case, saya akan spend 1.5 hrs utk advertising, 1.5 hrs recruiting, 1.5 hrs consulting, itu saja. And my working hours is 8 hrs a day. Thats why saya ada banyak masa nak lepak depan komputer dan blogging(kononnya)...hoho.

But before we can apply this Pareto Principle, we have to be very clear about our purpose, apa peranan kita as isteri, anak, kakak, emak, rakyat Malaysia, etc. etc. Yang ni boleh refer balik kat buku 7 Habits of Highly Effective People by Stephen Covey. Kat situ dia ada ajar mcm mana nak buat personal mission statement. It falls under Habit #2 - Begin With The End In Mind.

So, ada habit as effective people and applying Pareto Principle as method to be effective of course kita akan dapat merasakan life kita tidak messed up. Dan tidak perlu terjun gaung seperti saya hari tu..hehe :P

**Hoih Yer, aku dah buat entry ni khas untuk ko. Gila pening, rasa mcm nak tulis thesis pun ada. And am still not good in writing, so kalau ada part yang tak clear please let me know ye. :) **

2 komen:

Mimi said...

ooooh thanks babe, aku siap copy entry ko ni so leh baca betul2 nnt.. ni dh nak balik.. hehe. OMG aku siap ade buku stephen covey tu, 7 habits sbb penah attend course dia masa kat sony! kene carik balik nieh..


thanks again! mwahssss :*

Rozelia Shariff said...

Yer,

No problem. Sharing is caring :)

Wah, mesti best kan dapat attend that course. Aku just belajar sendiri je, tu pasal makan bertahun2 nak paham..hehe.

Take care babe :)