THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


December 21, 2009

+*+*~Tentang "dia"~*+*+

Malam2 ni tiba2 rasa macam nak membelog tentang anak saya - Mukhlis Aimar yang sudah berusia 6 bulan. Sungguh cepat masa berlalu, rasa macam baru semalam saya melahirkan dia. -Tipu, sebenarnya dah lupa pun macam mana rasa sakit nak bersalin ari tu. Agaknya sebab semuanya sepantas kilat tu yang tak ingat apa pun tu :P

Di usia 6 bulan, Aimar dah boleh merangkak dan duduk. Skill2 ini telah digenerate sekaligus. Dan dalam masa yang sama sekarang ni dia telah belajar memanjat pula. Kalau pasal melompat, tak payah ceritalah. Memang boleh pengsan dibuatnya, especially kepada sesiapa yang volunteer untuk pegang dia.

Masa mandi adalah paling mencabar sekali. Sekarang ni pantang dia nampak bath tub dia, dia sendiri merangkak pegi kat bath tub dan jengah2 kat dalam bath tub tu. Bila dah duduk dalam bath tub, dengan kita sekali "mandi" dengan dia. Mana taknya, selagi boleh ditendangnya air dalam bath tub tu bagi keluar, macam cuba nak keringkan air dalam bath tub tu. And the latest one, dah pandai tepuk2 air bagi terpercik kat muka pulak.

Lepas mandi, nak pakaikan baju, lagilah mencabar. Memang tiap kali nak pakaikan baju dia, sampai berpeluh la saya dibuatnya. Salah satu cara nak lose weight tanpa pergi ke gym atau jogging track :) Dan sekarang ni sangat2 manja (adakah mengada). Tadi nak tidurkan dia kena nyanyi2kan dia, ajar mengira, peluk2 dia, barulah tido. Oh ya,saya memang train dia daripada sekarang untuk tido jam 10pm, not later than that unless saya terpaksa keluar dan bawa dia bersama.

Makan wise, sekarang ni memang dah start on solid foods. Baby bites, farley's rusks, nestum - you name it. Susu dia - saya bagi dia minum Dupro sahaja sebab susu tu dah lama so tak mungkin ada skandal melamin kan. Tapi susu Dupro tu saya mixkan dengan Herbalife Formula 1 in order nak completekan nutrition nya. Daripada segi pemakanan pun saya dah start train dia untuk eat healthily dan ikut time. Makan 3 kali sehari, dan minum air mesti up to 240ml per day (according to last check up his weight was 6kg, so 6kg x 40ml = 240ml). Esok check up 6 bulan dia so kita tengok berapa naik weight dia.

And 1 more thing, kalau ada kelapangan saya dah start bawa dia pergi ke taman permainan petang2. Nak train dia on socializing dan mesti bersenam. I'm really looking forward to leading him to healthy life style, and he shall start it now. Sekarang dia sudah boleh main jongkang-jongket, buaian dan gelungsur - tapi dengan 100% pengawasan daripada sayalah.

At least, I'm really enjoying my motherhood and my full time house wife's-hood sebab task untuk develop my son in the correct way adalah sangat mencabar dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Takpe, yang pentingnya result and I believe it would be the best sacrifrice and investment I've ever made.


0 komen: