THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

+*+*~Quote Of The Day~*+*+

Don't wish it were easier, wish you were better.

Jim Rohn, Business Philosopher


December 17, 2009

+*+*~Projek Tanaman Makanan~*+*+

Sementara menunggu si kecik itu bangun. Actually hari ni saya plan nak settelkan separuh lagi kerja menebas kat rumah nutrition kami. Tadi nampak macam langit cerah je, tapi skarang ni nampak macam redup pulak. Janganlah hujan dulu. Kalau stay redup je macam ni kira oklah, taklah letih sangat waktu buat kerja nanti.

Actually, di rumah nutrisi kami itu adalah tanah sekangkang kera. Ni betul punya sekangkang kera, sebab bila kera tu kangkang confirm tulah ukurannya. Sekangkang kera bahagian depan rumah, sekangkang kera belakang rumah. Kat depan tu saya plan nak tanam pokok2 herba yang boleh dimakanlah (contohnya, daun kesum, daun pandan, kucai). Yang penting pokok2 herba tu boleh acting as pokok hiasan sekali.

Sekangkang kera kat belakang rumah tu saya plan nak tanam pokok yang tak hiasan sangat macam pokok halia, atau pokok sayur-sayuran macam timun, kacang panjang, labu dan yang sewaktu dengannya. And oso, adalah ruang kecil in between bilik belakang and laman belakang, bolehlah buat projek hidroponic kat situ. Saya janjikan dengan husband saya, zaman2 recession ni, tak perlu risau lagi pasal makanan. Sebab saya akan start menanam tanaman makanan, so kalau nak beli bahan makanan pun at least kami boleh control perbelanjaan. Insya Allah, saya akan update tentang projek ini time to time dan saya akan explain what is my main objective by doing this instead of a little bit saving during this recession.

Yang pentingnya, saya perlu high light kat sini. Most of us opt to buy everything from the market and what not sebab

1. malas nak menanam sendiri
2. kawasan rumah terhad atau rumah tiada tanah
3. tiada tenaga untuk bekerja-tani seperti ini
4. dan lain-lain

Actually saya perlu bagitau kat sini, banyak kebaikan yang kita dapat kecapi bila kita buat sedikit perubahan dan buat aktiviti seperti ini

1. Kita dapat make sure quality of our vegetables (currently banyak petani yang menggunakan baja kimia dan pesticide in order to increase their vegetables production). So kita dapat pastikan makanan kita mempunyai nilai nutrisi yang tinggi, and fresh some more.
2. Kita dapat mengeluarkan peluh, dalam kata lain bersenam di rumah sendiri tanpa perlu pergi ke gym ataupun jogging track
3. Kita boleh create new hobby yang boleh melibatkan orang lain (in my case they will be my husband and my son) so dalam masa yang sama dapat mengukuhkan institusi kekeluargaan.

Semalam dah pergi melawat Tok Ngah di Puchong. Kecek dia benih pokok macam serai, daun pandan, halia...dan yang sewaktu dengannya. In terms of baja, I use natural organic fertilizer ber-brandkan TONMAI untuk tanah and GANDA untuk pokok, teknologi daripada Thailand. Will blog about it later.

Actually husband saya tiada sampai Sabtu ini, kena out station. I'll make sure that all my task will be completed by the time he came back here as a present for him. :) And later on saya boleh launch kempen kat neighbourhood tu pula tentang tanaman makanan kat rumah.

Oh ya, masa visit Tok Ngah, jumpa anak kak Syakira, Amir. Baru 11 tahun tapi berat badan dia dah mencecah 90kg. High risk of diabetec and semua penyakit kronik sebab inactive and obesity. Need to discuss with Kak Syakira and offer some food therapy for his son, otherwise memang dia tak sempat tua lah jawabnya. This is my responsibilty, need to settel it!

2 komen:

.:ღFA79ღ:. said...

I like your plan on the farming thing! =)

Rozelia Shariff said...

Hi FA79,

Glad that you like my plan on this farming project. Sekarang ni progree menebas dah selesai, nak tunggu rumput-rampai kering, nak bakar and boleh buat top soil. After that baru cure tanah pakai TONMAI fertilizer.

Kalau ada apa2 idea on what plant should I put there, please let me know. Your brilliant ideas are most welcome!

Enjoy your stay here :)